Ik heb altijd erg veel moeite om verpakkingen te openen, wie heeft dat ook?
Kunnen fabrikanten daar nou niets aan doen?
Het gaat om verpakkingen van levensmiddelen, technische artikelen enz.
Is er een groep die meedenkt met fabrikanten?
Beste Hans,
Verpakken is altijd een contradictie. Tot dat je het product wilt gebruiken moet de verpakking potdicht zijn om de inhoud te beschermen tegen bederf, beschadiging, breuk enzovoort. Op het moment van gebruik moet de verpakking makkelijk te openen zijn door de eindgebruiker. En, als de verpakking niet in een keer leeg gaat, moet deze ook weer hermetisch hersloten kunnen worden. Geen eenvoudige opgave dus.
Grote bedrijven hebben een verpakkingskundige in dienst die de belangen van iedereeen die met de verpakking te maken heeft (en dat zijn er dus nog al wat; marketing, verkoop, productie, distributeur, supermarkt en consument) zo goed mogelijk probeert te behartigen. Verpakkingskundigen kunnen lid worden van de beroepsvereniging VNV. Als je meer wilt weten kijk dan eens op www.verpakkingskundigen.nl
Groet,
Mirjam Snel
SNeL Ondersteuning in verpakkingsontwikkeling
wwwl.verpakkingsontwikkeling.nl
Hallo Mirjam,
bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat er verpakkingsdeskundgen waren en kan mij dat ook niet voorstellen. Ik kom namelijk zoveel slechte verpakkingen tegen. Wordt er niet getoest in de praktijk? En wordt er ook geen rekening gehouden met het milieu? Ik weet van verpakkingsconvenanten, maar heb de indruk dat die maar slecht nageleefd worden.
Groet
Hans
Hallo Hans,
De tweede contradictie van de verpakking is de kostprijs. Een verpakking mag volgens zowel marketeer als consument niks kosten. Je voegt de verpakking toch alleen maar toe om ‘de boel bij elkaar te houden’ en gooit het materiaal na legen direct weg.
Tegelijkertijd willen allebei deze partijen wel een zo innovatief mogelijke verpakking want tijd om verpakkingen met schaar, blikopener etc. te openen heeft men meestal niet. Daarbij moet je denken aan makkelijk te openen folies over vleeswarenbakjes, niet spattende koffiecupjes, hersluitbare verpakkingen voor kruiden etc.
Het is dus steeds zoeken naar de balans wat de verpakking voor extra gebruiksgemak mag hebben en hoeveel de consument bereid is daarvoor te betalen.
Een probleem wat je tenslotte veel in de praktijk tegenkomt zijn de verpakkingsmachines. Deze apparaten kosten veel geld en zijn erg goed om 1 soort verpakking met hoge snelheid te vullen met product en daarna te sluiten. Als je daar iets aan wilt veranderen (de bekende conservenpot sluiten met een licht te openen deksel in plaats van de standaard afgeplatte deksel) dan kost dat erg veel geld om nieuwe onderdelen voor de dekselsluit-installatie te laten maken. Het gaat namelijk niet om 1 sluit unit maar om vele stuks waarmee de machine is uitgevoerd. Dat is nodig om de hoge afvulsnelheden te kunnen halen die vereist zijn om heel Nederland en omstreken van bijv. voldoende conserven in glas te kunnen voorzien.
Over je opmerking over het milieu. Verpakkingen zijn inderdaad erg zichtbaar in je prullenbak en als zwerfvuil. Gelukkig is de milieubelasting van verpakkingen minimaal vergeleken met die van bijvoorbeeld auto's, vliegtuigen en de bouw. Het is zelfs onderzocht dat je beter een paar kleine verpakkingen levensmiddelen kunt kopen en alles daaruit op kunt eten in plaats van dat kilopak te kopen uit de reclame en daarna de helft van de inhoud weg te gooien. Dan ben je pas echt milieubelastend bezig. Ook kun je beter een keer op de fiets naar de fitness toe in plaast van met de auto. Dat levert veel meer milieubesparing op dan het inzamelen van kunststof, glas etc.
Ik hoop je weer wat wijzer te hebben gemaakt over verpakken en verpakkingen en aarzel vooral niet om contact met me op te nemen (zie de website) als je verpakkingen hebt die volgens jou beter kunnen. Dat is altijd een mooie aanleiding voor mij om bedrijven te benaderen als het om verpakken gaat.
Groet,
Mirjam Snel
SNeL Ondersteuning in verpakkingsontwikkeling
wwwl.verpakkingsontwikkeling.nl
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?